I 2020 udsendte Finanstilsynet en ny vejledning, der præciserer kravene til ledelser og bestyrelser i finansielle virksomheder – og til deres egnethed og hæderlighed til at udfylde deres vigtige rolle. Det begreb, der oftest bruges i den sammenhæng er ”fit & proper”. Kravene er baseret på retningslinjerne fra Den Europæiske Banktilsynsmyndighed (EBA).
Finanstilsynets bestemmelse og vejledningen stiller blandt andet skarpt på den pligt, bestyrelsen i finansielle virksomheder har, til løbende at sikre, at dens medlemmer har tilstrækkelig kollektiv viden, faglig kompetence og erfaring til at kunne forstå virksomhedens aktiviteter og de hermed forbundne risici.
Man kan selv bestemme hvordan man vil evaluere dette, men man skal gøre det.
Boardmeter til tilbyder to typer bestyrelsesevalueringer til virksomheder i den finansielle sektor, som bl.a. tager udgangspunkt i Finanstilsynets bestemmelse og vejledning. Den du kan læse om her, henvender sig til pensionsselskaber, forsikringsselskaber, fondsmæglerselskaber m.v..
Den anden understøtter bestyrelsesevalueringer i bl.a. pengeinstitutter, kreditinstitutter og finansielle holdingselskaber. Læs mere om den her.
Boardmeters standard evalueringsproces kort forklaret.
1. Når vi i samarbejde har identificeret den rigtige ramme for jeres evaluering, tager en Boardmeter standardevaluering typisk 2-3 uger, hvoraf de ca. 10 dage afsættes til at indsamle deltagernes besvarelser via et online spørgeskema. Boardmeter står til rådighed under hele processen og sørger for information til bestyrelsesmedlemmerne og eventuelle påmindelser om manglende besvarelser.
2. Når alle besvarelser er modtaget, udarbejdes en rapport indeholdende bestyrelsesmedlemmernes anonymiserede input samt evalueringens resultater.
3. Rapporten sendes til bestyrelsesformanden, og Boardmeter tilbyder en gennemgang heraf forud for drøftelsen i bestyrelsen. Denne gennemgang er naturligvis inkluderet i prisen.
Bestyrelsen oprettes hos Boardmeter og alle medlemmer modtager link til bestyrelsens selvevaluering
Bestyrelsens besvarelser analyseres, og der udarbejdes en rapport med resultater og anbefalinger
Rapporten sendes til bestyrelsesformanden og gennemgås, i samarbejde med os, inden næste bestyrelsesmøde
Hvis en standard bestyrelsesevaluering ikke helt opfylder jeres behov, kan Boardmeter levere en customized evaluering, der sammensættes på basis af netop jeres ønsker. Evalueringen sammensættes ofte ved at kombinere et tilpasset online spørgeskema – måske jeres eget – med korte, dybdegående interviews med bestyrelsesmedlemmerne og ofte også ledere i den relevante organisation.
I tillæg til Boardmeters standardevaluering er det muligt at foretage individuelle tilpasninger af spørgerammen og den tilhørende rapportering. Individuelle tilpasninger kan f.eks. omfatte:
• Evaluering af bestyrelsens komiteer
• Management evaluering
• Kompetenceafdækning på kollektivt eller individuelt niveau
• Deep dive – ESG
• Deep dive – IT & Cyber risk
• Deep dive – Digitalisering
Kontakt os for at få et skræddersyet tilbud på tilvalg til evalueringens indhold og proces.